Alla inlägg den 14 maj 2008

Av Wilton - 14 maj 2008 20:51

Jag ska sluta på dagis... Matte och Husse säger att jag är stor nu och kan vara hemma på dagarna. Jag kan erkänna att det är ju ganska skönt att vara hemma och vila ett par timmar. Det blir ju aldrig länge. Husse kommer ju hem på lunchen och Matte slutar nästan alltid tidigt... Men lite nervig blir man ju. Kanske någon snäll dagmatte vill passa mig ett par timmar/vecka??? Någon frivillig???

Av Wilton - 14 maj 2008 20:34

Gårdagens träning var rolig - men kall... usch vilka kalla vindar brrrr... Jaja det var bara att bita ihop och jobba på!


Det första vi gjorde var att repetera förra gångens övningar. det gick bra. Sen var det några nya:

  • Sitt - sitt kvar

mål 1 = 1 m från hunden

mål 2 = halvcirkel runt hunden

mål 3 = helt varv runt hunden på 2 m håll,

mål 4 = att kunna hoppa, springa, studsa, skutta väsnas osv...

Wilton behärskar mål 1-3 helt, mål 4 sådär. Vi gick vidare i träningen och tränade sitt - sitt kvar och kommandot ligg på avstånd. Funkade bra faktiskt! 

  • Betingning

Vi fick lära oss att förstärka ett ord genom att ge godis 3x3 gånger och säga ordet man valt... den här träningen betingade vi både här och kom för senare övningar.

  • Koppelträning

När vi går och W väljer att gå ett annat håll, eller dra i förväg så säger jag mitt ord (här) och byter riktning. Berömmer när hunden följer med. Wilton kan ordet här och kan gå nära på kommando - utan störning. Men han är ju grymt studsig vid möten. Men redan igår kväll fick vi träna "här" och "nära" då vi mötte arge JRT grannen... Funkade faktiskt superbra. Wilton såg hunden tog ett par trippande steg framåt. Jag kommanderade "här", han tittade och gick mot mig, jag berömde och visade godis - han trippade glatt med mig utan att bry sig om JRT trots att den hoppade och skällde mot oss... JIPPI!!!

  • Inkallning 

Vi betingade ordet (kom) och tränade inkallning. Wilton kan det här!!!


Efter träningen fick hundarna busa som vanligt. Wilton grymtade lite på de andra. Träningsplatsen är ju lite hemmaterritorium för honom så han ska bestämma lite över de andra (är ju överhuvudtaget väldigt hormonstinn nu, och speciellt vakande mot kastrerade hanar...)




Ovido - Quiz & Flashcards