Direktlänk till inlägg 14 maj 2008

Gång 3

Av Wilton - 14 maj 2008 20:34

Gårdagens träning var rolig - men kall... usch vilka kalla vindar brrrr... Jaja det var bara att bita ihop och jobba på!


Det första vi gjorde var att repetera förra gångens övningar. det gick bra. Sen var det några nya:

  • Sitt - sitt kvar

mål 1 = 1 m från hunden

mål 2 = halvcirkel runt hunden

mål 3 = helt varv runt hunden på 2 m håll,

mål 4 = att kunna hoppa, springa, studsa, skutta väsnas osv...

Wilton behärskar mål 1-3 helt, mål 4 sådär. Vi gick vidare i träningen och tränade sitt - sitt kvar och kommandot ligg på avstånd. Funkade bra faktiskt! 

  • Betingning

Vi fick lära oss att förstärka ett ord genom att ge godis 3x3 gånger och säga ordet man valt... den här träningen betingade vi både här och kom för senare övningar.

  • Koppelträning

När vi går och W väljer att gå ett annat håll, eller dra i förväg så säger jag mitt ord (här) och byter riktning. Berömmer när hunden följer med. Wilton kan ordet här och kan gå nära på kommando - utan störning. Men han är ju grymt studsig vid möten. Men redan igår kväll fick vi träna "här" och "nära" då vi mötte arge JRT grannen... Funkade faktiskt superbra. Wilton såg hunden tog ett par trippande steg framåt. Jag kommanderade "här", han tittade och gick mot mig, jag berömde och visade godis - han trippade glatt med mig utan att bry sig om JRT trots att den hoppade och skällde mot oss... JIPPI!!!

  • Inkallning 

Vi betingade ordet (kom) och tränade inkallning. Wilton kan det här!!!


Efter träningen fick hundarna busa som vanligt. Wilton grymtade lite på de andra. Träningsplatsen är ju lite hemmaterritorium för honom så han ska bestämma lite över de andra (är ju överhuvudtaget väldigt hormonstinn nu, och speciellt vakande mot kastrerade hanar...)




 
 
Sara

Sara

15 maj 2008 15:11

Hej :)
Vad roligt att du har börjat skriva! Jättekul att läsa, jag kommer att följa er med spänning och säkert få massa bra tips. Blev lite nyfiken på detta: "godis i munnen, T:et, godis på marken, Generalen (med leksak)" Vad är det för övningar?

http://www.inez.dinstudio.se

 
Ingen bild

Sophie

27 maj 2008 13:25

Jag vet inte om du kommer att få några tips - ni har ju kommit mycket längre... Men men vi tränar på! De övningar du frågade efter är alla kontaktövningar.
Godis i munnen är att föraren helt enkelt står på knä med godis i munnen, hunden är framför - ska ta ögonkontakt och på varsågod gå upp och ta godisen ur förarens mun. Bygger tydligen kontakten bra.
T:et - föraren står med händerna rakt ut (en godis i varje hand). Hunden ska ta kontakt och får godis från "varannan hand"
Generalen - man busar med en leksak längs marken så hunden vill ta den. Sen tar man plötsligt leksaken bakom ryggen, hunden tar kontakt, man säger varsågod och fortsätter leka. Upprepar ett par gånger.
Kul att du kollade in förresten :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wilton - 1 oktober 2010 15:17

Hej hej! Wilton här igen! Hoppas att ni få tappra har haft en bra vecka! Min har varit helt ok. Det började bra. Förra helgen var jag nämligen på kräftskiva hos mina kompisar Per och Anna i deras nya hus. Eller det är väl egentligen Husse och Mat...

Av Wilton - 22 september 2010 13:12

Vet ni, i min nya dagisgrupp finns det valpar. Och jag som älskar att leka med småvovvar. En DSG hane som är 16 veckor. Gissa om vi kommer att ha kul... :) För övrigt älskar jag mitt dagis. Den här veckan har jag varit där 2 dagar, 8-12 (inskoln...

Av Wilton - 19 september 2010 07:55


Hösten är här... Husse och Matte bara jobbar och jobbar. Men där emellan har vi bus och lek som vanligt. Men det märks att man är en vuxen hund nu. Sover mer än man leker... det ni! Kanske kan förklara varför jag inte har orkat skriva något i bloggen...

Av Wilton - 13 juni 2010 22:02


    

Av Wilton - 26 maj 2010 21:58

Matte och husse bara jobbar och jobbar. Sen går vi promenader. Fram och tillbaka, fram och tillbaka. Men ibland händer det grejer.   I går kväll gick vi en lång promenad och stannade på agilitybanan en stund. Matte var väldigt nöjd för jag kom ih...

Ovido - Quiz & Flashcards